Από τα πιάτα «Κεραμεικός» στους Παρθενώνες του Κανελλόπουλου και στις αναγούλες του εθνάρχη

Σας έχω μιλήσει για της γιαγιάς μου το μπουγαδοκόφινο, για το Τετράδιον Γλυκισμάτων της και για τις κότες στην αυλή του κολωνακιώτικου σπιτιού. Σήμερα θα γνωρίσετε τα πιατικά της. 

Κεραμεικός Ελευθερία 23-12-1956
1956

Τα πιατικά Κεραμεικός ήταν το καθημερινό σερβίτσιο αρκετών αστικών νοικοκυριών. Είχαν καλή ποιότητα, καλή εμφάνιση και καλή τιμή. Σήμα κατατεθέν ήταν ο περίφημος μαρμάρινος ταύρος από τον περίβολο του Διονυσίου του Κολλυτέως, ο οποίος είναι το σήμα του πανάρχαιου αθηναϊκού νεκροταφείου του Κεραμεικού.

 

Το εργοστάσιο Κεραμεικός βρισκόταν στην Πειραιώς. Εγκαινιάστηκε το 1909 και έφερνε τις πρώτες ύλες από τη Μήλο. Σύντομα ξεχώρισε για τα καλά του προϊόντα.

'Κεραμεικός πιάτα Εθνος_14-02-1959
1959

Το 1971 το εργοστάσιο και η εταιρεία Κεραμεικός άλλαξαν χέρια και πέρασαν στην οικογένεια Νέζερ. Το 1972 ιδρύθηκε η ΙΩΝΙΑ, ως συνέχεια της επιχείρησης πιατικών.
Ο καινούργιος ιδιοκτήτης, το 1980, αφουγκραζόμενος το λυκόφως της ελληνικής βιομηχανίας, πούλησε το εργοστάσιο. Η εταιρεία παράτησε τις πορσελάνες και τις φαγιάντσες κι έβαλε πλώρη γι’ άλλες δραστηριότητες. Το εργοστάσιο κατεδαφίστηκε και στη θέση του ανεγέρθηκε μεγάλο εμπορικό κέντρο.
Η Κεραμεικός ΑΒΕΕ συνεχίζει και σήμερα με εντελώς διαφορετικό αντικείμενο (κατασκευή και εκμετάλλευση επαγγελματικών, βιομηχανικών και αποθηκευτικών κτιρίων). Η ΙΩΝΙΑ συνέχισε την παραγωγή πορσελάνινων ειδών και το 2011 αγοράστηκε από μία παλιά εταιρεία οικιακού εξοπλισμού.

Κεραμεικός Ακρόπολις 9-11-1939.jpg
1939

Η φωτογραφία είναι θολή και δεν ξεχωρίζουν τα πρόσωπα. Όπως μας πληροφορεί η λεζάντα πρόκειται για επίσημους επισκέπτες. Η Αυτού Βασιλική Υψηλότης ο διάδοχος Παύλος μετά της Αυτής Βασιλικής Υψηλότητος πριγκιπίσσης Φρειδερίκης εξέρχονται εκ των εργοστασίων του Κεραμεικού.
Η υψηλή αυτή τιμή προφανώς οφειλόταν στο πρόσωπο του εκλιπόντος ιδρυτή της εταιρείας, του Νικόλαου Κανελλόπουλου (πέθανε το 1936), μεγαλοβιομήχανου και μεγαλοεπιχειρηματία. Πρόκειται για τον Κανελλόπουλο του εργοστασίου Λιπασμάτων της Δραπετσώνας, της βιομηχανίας τσιμέντων ΤΙΤΑΝ και άλλων πολλών δραστηριοτήτων. Η σημερινή οδός Εθνικής Αντίστασης στη Δραπετσώνα παλιότερα έφερε το όνομά του.
Στην οικογένεια αυτή ανήκε και ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος, πολιτικός, φιλόσοφος, συγγραφέας, ακαδημαϊκός και τελευταίος πρωθυπουργός πριν τη χούντα. Είναι αυτός που χαρακτήρισε το κολαστήριο της Μακρονήσου Παρθενώνα του νέου ελληνισμού. Όλοι οι αριστεροί το μαρτυρούσαν, ο ίδιος όμως αρνήθηκε κατηγορηματικά ότι έκανε μια τέτοια δήλωση.
Ο Κανελλόπουλος έκανε εγκωμιαστικά σχόλια για τη Μακρόνησο και δεν ήταν ο μόνος. «Νήσος ελευθερίας, προόδου και ηθικής και πολιτιστικής αναπλάσεως», «αναρρωτήριο ψυχών», «συνέχιση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού», «νέα Εδέμ στα μάτια της ελληνικής Ιστορίας»… Λόγια που θα ήταν διακεκριμένες μπούρδες, αν δεν ήταν ασύστολα ψέματα που κάλυπταν ένα έγκλημα. Ο πολιτικός κόσμος και η Εκκλησία χειροκρότησαν το εγχείρημα της Μακρονήσου, που επί δέκα χρόνια, από το 1947 ως το 1957, «αναμόρφωνε» βασανίζοντας και δολοφονώντας.
Ανιψιά του Παναγιώτη –κόρη του αδελφού του– είναι η Αμαλία, επί είκοσι χρόνια σύζυγος του εθνάρχη. Ύστερα από την εξάντληση των ορίων της αντοχής της, τον χώρισε, ξαναπαντρεύτηκε και με το επώνυμο του δεύτερου συζύγου της έκανε συγγραφική σταδιοδρομία.

Αμαλία Μεγαπάνου
Αμαλία Μεγαπάνου

Τα όρια της λαϊκής αντοχής ήταν πολύ πιο διευρυμένα από αυτά της Αμαλίας Μεγαπάνου, σε αντίθεση με την ιστορική μνήμη, που δεν μπόρεσε να συγκρατήσει την υπόθεση Μέρτεν, τον αντικομμουνιστικό αγώνα, τα σκάνδαλα του «Καραμανλής σημαίνει έργα», τις εκλογές βίας και νοθείας, γιατί, όταν επέστρεψε ο Καραμανλής από τους Παρισίους, όπου την είχε κάνει με ελαφρά το 1964, νιώθοντας πικρίαν και αηδίαν κατά του ελληνικού λαού (κίνηση που μετονομάστηκε σε αυτοεξορία)…

 

… χειροκροτήθηκε τέσσερις φορές πρωθυπουργός της Ελλάδας, δύο φορές πρόεδρος της Δημοκρατίας και ανακηρύχτηκε εθνάρχης.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s