Φουτουρισμός, φασισμός και μπανάνες στιφάδο!

ταβέρνα Σιλιβάνη Έθνος 15-2-1938.jpg
1938

Η ταβέρνα του Σιλιβάνη, βρισκόταν στο Κουκάκι, στη συμβολή Δυοβουνιώτου και Αμυνάνδρου, και ήταν ονομαστό μαγαζί. Η ταβέρνα δεν υπάρχει πια, αλλά, αν δεν κάνω λάθος, το όνομα Σιλιβάνης συνεχίζει δραστηριότητα στη Λούτσα. Στην περίοδο του Μεσοπολέμου η ταβέρνα του Σιλιβάνη ήταν καλλιτεχνικό και λογοτεχνικό στέκι. Κώστας Βάρναλης, Φώτος Γιοφύλλης, Πωλ Νορ… Μετά τον πόλεμο, το 1947, εκεί έκανε την πρώτη επαγγελματική του εμφάνιση ο Άκης Πάνου. Καλές συστάσεις.
Μια βραδιά, όμως, στις αρχές του Φλεβάρη του 1933, οι θαμώνες δεν εμφανίστηκαν, γιατί η ταβέρνα φιλοξένησε μια περίεργη παρέα με ανάλογα γούστα.

Για αρχή ήρθαν θαλασσινά με φύκια σε σάλτσα πορτοκάλι και ποτήρια γεμάτα ξίδι.
Ακολούθησαν καναπεδάκια με ταραμά πάνω σε επτάζυμο αγριοπαξιμάδι, που ονομάζονταν «Κυρία επί καναπέ».
Έπειτα ήρθαν τα κυρίως φαγητά, που ήταν ψητά ψάρια και αρνάκι του γάλακτος. Μόνο που τα ψάρια είχαν εκρηκτική σάλτσα και το αρνάκι ήταν γαρνιρισμένο με ψητά ζουμπούλια, στυπόχαρτο και χαρτάκια.

τίτλος 04-2-1933 Ακρόπολις Μαρινέτι
4 Φεβρουαρίου 1933

Το μενού ήταν φουτουριστικό και προσφέρθηκε στην ταβέρνα του Σιλιβάνη προς τιμήν του φουτουριστή Μαρινέτι, που επισκέφθηκε τον τόπο μας.
— Στον φουτουρισμό δεν υπάρχουν τα εμά σα και τα σα εμά. Υπάρχουν μόνον τα ταραμά και τα ταρασά, εξήγησε μία κυρία, φουτουρίστρια, φασίστρια και ιταλομαθής.

Ατμόσφαιρα κεκορεσμένη από… διανόησιν, παραληρήματα διαφόρων ειδών και ποιοτήτων. Ολίγαι κυρίαι, πολλοί περίεργοι, ένας γλύπτης, μερικοί δημοσιογράφοι, μία δραξ φασιστών επισήμων και ανεπισήμων, ο κ. Μαρινέτι επικεφαλής, έδωσε σύντομη περιγραφή μία εφημερίδα.

Ο Μαρινέτι είπε λίγα λόγια στην ομήγυρη κι έκλεισε απαγγέλοντας το ποίημά του «Ο βομβαρδισμός της Αδριανούπολης».
Φάλτσα ντόμινε, 
μπρούκα Αντριανόπλε,
σάλτσα Μαντέρα,
μπρρρ, μπουμ, μπουμ, μπαμ.

Οι ομοτράπεζοι, μπορεί να μην έφαγαν το αρνάκι με τα ζουμπούλια και τα ψάρια με το μπαρούτι, πλήρωσαν όμως από ένα κατοστάρικο, επειδή είχαν την τιμή να είναι συνδαιτυμόνες του Φίλιπο Τομάζο Μαρινέτι, Ιταλού ακαδημαϊκού, πατέρα του φουτουρισμού και τάτσι-μίτσι-κότσι με τον Μουσολίνι και τον φασισμό.

τίτλος 30-1-1933 Μαρινέτι Ελεύθερος Άνθρω
30 Ιανουαρίου 1933

Ο Φίλιππος Θωμάς Μαρινέτι, ιδρυτής και κήρυκας του φουτουρισμού, κύριος εκπρόσωπος της σύγχρονης ιταλικής τέχνης, με τον φουτουρισμό να έχει αναγνωριστεί ως η καλλιτεχνική μορφή του φασισμού, και με τον φασισμό να θεωρείται ως πολιτική επιτυχία του φουτουρισμού, επισκέφθηκε την Αθήνα, ως καλλιτεχνικός αντιπρόσωπος της φασιστικής Ιταλίας, για να εγκαινιάσει έκθεση Ιταλών φουτουριστών ζωγράφων.
Αυτά έγραφαν οι εφημερίδες για την επίσκεψη του Μαρινέτι στην Ελλάδα, που έγινε στα τέλη Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου του 1933.

τίτλος 30-1-1933
30-1-1933

Ποιος ήταν ο Μαρινέτι και σε τι διακρίθηκε μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ. Εμείς θ’ ασχοληθούμε με τον τρόπο που αντιμετώπισαν τη επίσκεψή του οι εφημερίδες.

Μαρινέτι 30-1-1933.jpg
30 Ιανουαρίου 1933

Ο Μαρινέτι, έξυπνος και εύγλωττος, δέχτηκε τους δημοσιογράφους στο ξενοδοχείο της Μεγάλης Βρετανίας και, χωρίς να τους αφήσει τον χρόνο να του κάνουν ερωτήσεις, άρχισε μιλάει:
«Ο φουτουρισμός γεννήθηκε λίγο πριν από τον πόλεμο, αναπτύχθηκε κυρίως κατά τον πόλεμο και επικράτησε μετά από αυτόν. Είναι η αντίληψη των νέων Ιταλών που έβλεπαν με εμπιστοσύνη το μέλλον και ήθελαν να γκρεμίσουν μια σαθρή κατάσταση δουλικής μίμησης του παρελθόντος. Αν και εκδηλώθηκε στην τέχνη, ο φουτουρισμός δεν είναι μόνον καλλιτεχνική αντίληψη, αλλά καθολική αντίληψη ζωής.
Ο Μουσολίνι είναι ένθερμος οπαδός του φουτουρισμού και όταν επικράτησε, μετά την είσοδο στη Ρώμη, αναγνώρισε τον φουτουρισμό ως την πληρέστερη εκπροσώπηση του φασισμού στην τέχνη και έλεγε στους νέους καλλιτέχνες που είχαν ασπαστεί τον φασισμό ότι δεν πρέπει ποτέ να κάνουν παρελθοντολογία».

Στο πρώτο μανιφέστο του 1909 έλεγε: «Ένα αυτοκίνητο κούρσας με χοντρούς σωλήνες όμοιους με ερπετά, ένα αυτοκίνητο φλογισμένο, είναι ωραιότερο από τη Νίκη της Σαμοθράκης».
Οι δημοσιογράφοι του θύμισαν πως επίσης κάποτε είχε πει ότι οι Ιταλοί πρέπει να σκοτώσουν το σεληνόφως της Νάπολης και οι Έλληνες να γκρεμίσουν τον Παρθενώνα.
— Ένας φουτουριστής, ξεγλίστρησε ο Μαρινέτι, δεν πρέπει να θυμάται τα περασμένα. Τραβάει εμπρός και μόνον το μέλλον τον ενδιαφέρει.

Εκτός από αυτό με τη Νίκη της Σαμοθράκης, οι εφημερίδες ανέφεραν διάφορα αποσπάσματα από το Μανιφέστο του Φουτουρισμού, που κυκλοφόρησε ο Μαρινέτι το 1909, όπως: «Θέλουμε να δοξάσουμε τον πόλεμο ως μόνη υγεία του κόσμου, τον μιλιταρισμό, τον πατριωτισμό και την περιφρόνηση της γυναίκας. Θέλουμε να καταστρέψουμε τα μουσεία, τις βιβλιοθήκες και να χτυπήσουμε τον ηθικισμό και τον φεμινισμό».

Κάθε μέρα του ταξιδιού γράφονταν άρθρα για τις δραστηριότητές του, στα περισσότερα όμως κρυβόταν ειρωνεία.

Πωλ Νορ ημισκίτσο Μαρινέτι 01-2-1933 Βραδυνή.jpg
1 Φεβρουαρίου 1933.

Ο Πωλ Νορ της Βραδυνής, ακούγοντας περί αεροζωγραφικής, έφτιαξε ένα «σχεδόν σκίτσο» του Μαρινέτι, του το έδειξε κι εκείνος το υπέγραψε ως «ένας σχεδόν Μαρινέτι». Όταν δημοσιεύτηκε το σκίτσο, στη λεζάντα ζητούσε από τους αναγνώστες της εφημερίδας να κρίνουν με επιείκεια την πρώτη του απόπειρα αεροζωγραφικής και να συμπληρώσουν τα κενά που παρουσιάζει το κεφάλι του Διδασκάλου με αέρα.
Παρεμπιπτόντως, στο σχεδόν σκίτσο ο Πωλ Νορ έχει βάλει την υπογραφή του έτσι που να είναι κομμάτι του σκίτσου, με το Paul να συμπληρώνει τις γραμμές του προσώπου και το Ν του Nord να σχηματίζει γιακά.

Ο Μαρινέτι έδωσε συνεντεύξεις, εγκαινίασε την έκθεση των Ιταλών φουτουριστών ζωγράφων, έκανε δύο επίσημες διαλέξεις, «Ο ιταλικός φουτουρισμός στη φιλολογία» και «Ο φουτουρισμός στις πλαστικές τέχνες, τη γλυπτική και τη μουσική», παρακάθισε στα επίσημα γεύματα της ιταλικής πρεσβείας και του ροταριανού ομίλου, άκουσε παραληρηματικούς λόγους που εκφωνήθηκαν με μεγάλη σοβαρότητα και καθόλου φουτουριστικά προς τιμήν του κι έφαγε ψητά ζουμπούλια στην ταβέρνα του Σιλιβάνη. Σε καμία από τις εκδηλώσεις δεν παρέλειψε ν’ απαγγείλει το αριστούργημά του «Ο βομβαρδισμός της Αδριανούπολης» μπρρρ, μπουμ, μπουμ, μπαμ.

30-1-1933 Μαρινέτι Πολ Νορ Βραδυνή
30 Ιανουαρίου 1933

Τα μπρρρ μπουμ μπουμ μπαμ του Μαρινέτι αντιμετωπίστηκαν ως φαιδρότητες κι έδωσαν έμπνευση στον πανέξυπνο Πωλ Νορ να συνθέσει το παραπάνω απολαυστικό φουτουριστικό ποίημα (μ’ εκείνο το «Στήματα πρέστο! Βλαστήματα έστω!» και το «Μπον αριβάτο, βάτο, βάτο, καρεκλάτο» κόντεψα να πνιγώ), ενώ κάποιος άλλος δημοσιογράφος έκλεινε με απίστευτη καλλιέπεια το άρθρο του γράφοντας:
«Με μπρίο μοναδικό και πνεύμα θαυμαστής ευλυγισίας, ο αρχηγός του φουτουρισμού έρριξε την Αδριανούπολιν, αφού εξέφρασε με ειλικρίνειαν που τον τιμά όλην την ευγνωμοσύνην του, διότι εις τον τόπον μας δεν τον υπεδέχθησαν όπως αλλού… με λεμονόκουπες».

Άλλωστε τα τρομακτικά μπρρρ μπουμ μπουμ μπαμ βρίσκονταν στο πρωτοσέλιδο των εφημερίδων της πρώτης Φεβρουαρίου 1933.

 

Βλαστήματα!

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s