Ο Μεβλεβίδες, οι Αέρηδες και ο Έλγιν

Οι Αέρηδες, το Ωρολόγιο του Κυρρήστου, τον καιρό της τουρκοκρατίας ήταν τεκές του τάγματος των Μεβλεβίδων, των στροβιλιζόμενων δερβίσηδων. Τον καιρό που κατέφθαναν διάφοροι αρχαιολάτρες εξ Εσπερίας και καταλήστευαν τις ελληνικές αρχαιότητες, οι Μεβλεβίδες δερβίσηδες προστάτευαν το μνημείο ως ιερό χώρο. Χάρη στην παρουσία τους ματαιώθηκε το σχέδιο του Έλγιν, που ήταν να αρπάξει ολόκληρο το μνημείο και να το μεταφέρει στην Αγγλία.

Οι υδατογραφίες του Ωρολογίου του Κυρρήστου κατά την εποχή που ήταν τεκές των Μεβλεβίδων, είναι ζωγραφισμένες από τον Έντουαρντ Ντοντγουέλ και περιλαμβάνονται στο βιβλίο του Views in Greece, που εκδόθηκε το 1819. Οι ζωγραφιές έγιναν μεταξύ 1801 και 1806.

Στην πρώτη υδατογραφία απεικονίζεται η σύναξη των πιστών και η πρώτη φάση του τελετουργικού χορού, όπου οι πιστοί υμνούν τον Θεό και τον προφήτη Μωάμεθ.
Στη δεύτερη απεικονίζεται η τελική φάση του χορού. Οι δύο δερβίσηδες στροβιλίζονται κρατώντας ο ένας το ζωνάρι του άλλου. Ο σεΐχης, με την πράσινη φορεσιά, εμψυχώνει τους χορευτές χτυπώντας το ντέφι.
Από την οροφή κρέμονται δεκαέξι αυγά στρουθοκαμήλου, για προστασία από το κακό μάτι.

Περισσότερα για τους Μεβλεβίδες θα δείτε στο άρθρο για τον Μεβλεβί χανέ της Θεσσαλονίκης.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s