Η οδός Μέρλιν, ο Σπύρος Μελάς, τα γλυκά και τα πικρά

Στο νούμερο 6 ενός χωματόδρομου της Αθήνας βρισκόταν ένα όμορφο νεοκλασικό, που η κακή του μοίρα θέλησε να γίνει κολαστήριο στον καιρό της Κατοχής. Σ’ αυτόν τον δρόμο, στην οδό Μέρλιν, στο νούμερο 4 υπήρχε προπολεμικά ένα εκλεκτό ζαχαροπλαστείο με εκλεκτούς πελάτες, το «Δεσποτικόν» του Αντώνη Ακζιώτη. Εκείνη την εποχή, στο κομψό Κολωνάκι, η οδός Πατριάρχου Ιωακείμ ήταν χωματόδρομος και από την οδό Πινδάρου ψηλά ο βοσκός και τα προβατάκια του αγνάντευαν την Αθήνα που μεγάλωνε.

Μετά τον πόλεμο σε μερικά κολωνακιώτικα σπίτια άκουγες κακαρίσματα. Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που έβαζαν κότες στις ταράτσες και στις αυλές, για να παίρνουν τα δυναμωτικά αυγά τους. Το έκανε και η γιαγιά μου, όταν έμεναν στην οδό Λουκιανού· είχε βάλει κότες στην αυλή. Φαίνεται πως αυτό χαράχτηκε έντονα στη μνήμη της μάνας μου, γιατί όταν αισθάνεται αδυναμία, λέει με τραγικό ύφος: «Βράσε μου ένα αυγό, γιατί δεν με βαστάνε τα πόδια μου». Δεν της λέμε ότι είναι από τα γεράματα και της βράζουμε αυγά.

Λοιπόν, στο «Δεσποτικόν» τον Φλεβάρη του 1933 ο Τσελεμεντές άρχισε να παραδίδει μαθήματα μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής σε κυρίες και δεσποινίδες που επιθυμούσαν να συμπληρώσουν τις γνώσεις τους στις νέες τάσεις της κουζίνας.
Αυτά τα μαθήματα τα διαφήμισε με θέρμη ο Σπύρος Μελάς. Όταν ο Μελάς δεν έγραφε χρονογραφήματα για να προωθήσει τις παραστάσεις των δικών του θεατρικών ή εκείνων που ανέβαζε, διαφήμιζε το «Ιδέα», το περιοδικό που διηύθυνε, κι εξυμνούσε το ζεύγος Βενιζέλου.
Άραγε του άρεσαν τόσο τα λαχταριστά γλυκά που έφτιαχνε το «Δεσποτικόν» και οι συνταγές του Τσελεμεντέ ή μήπως κάτι άλλο που μαγειρεύτηκε;

Σαλίβερος Βραδυνή 7-9-1938.jpg
1938

Ο Μιχάλης Σαλίβερος, όνομα γνωστό στον χώρο του βιβλίου, είχε δανείσει με τόκο διάφορα ποσά στον Αντώνη Ακζιώτη. Αποτέλεσμα; Το «Δεσποτικόν» πέρασε στα χέρια του Σαλίβερου, ο οποίος ήταν και ο εκδότης του περιοδικού του Μελά.
Ο Ακζιώτης δεν κάθισε με σταυρωμένα τα χέρια. Άνοιξε ένα καινούργιο ζαχαροπλαστείο στην Πατησίων, το «Πατριαρχικόν»· πήρε μαζί του την πελατεία από το παλιό του κατάστημα και συνέχισε τα μαθήματα μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής, που είχε εγκαινιάσει την προηγούμενη χρονιά  στο «Δεσποτικόν».

Ο ανταγωνισμός ανάμεσα στο δύο ζαχαροπλαστεία ήταν μεγάλος και το «Δεσποτικόν» κινδύνεψε. Ανέλαβε να το στηρίξει ο Μελάς με την πένα του. Το γεγονός σχολιάστηκε αρνητικά. Αφενός, ήταν εμφανής η αδικία που έγινε στον Αντώνη Ακζιώτη. Αφετέρου, υπήρχαν διάφοροι που δεν χώνευαν τον Μελά, γιατί από αντιβενιζελικός είχε γίνει με μεγάλη ευκολία βενιζελικός. Πόσο μάλλον που εκείνη την εποχή είχε προκαλέσει αντιδράσεις, γιατί στα χρονογραφήματά του έβγαζε το άχτι του κατά της πρώην συζύγου του αποκαλύπτοντας τι χρώμα εσώρουχο φορούσε όταν τη γνώρισε και ότι ήταν «ολόκληρος πινακοθήκη ανδρών» προτού τη στεφανωθεί.
Αργότερα προκάλεσε και οργή, γιατί στήριξε τον Μεταξά, τον Φράνκο και τον Τσολάκογλου. Όπου εξουσία, ο Μελάς έβλεπε φως κι ανέβαινε.

Η επαφή του με την οδό Μέρλιν σταμάτησε στην εποχή των γλυκισμάτων. Τον καιρό της Κατοχής, ο Μελάς αγνόησε τα καμιόνια που ξεφόρτωναν στο νούμερο 6 πατριώτες για να ανακριθούν κρεμασμένοι στον αέρα από τα χέρια δεμένα πίσω, και μετά τους ξαναφόρτωναν, ματωμένα ράκη από τις μαστιγώσεις με τον αγκαθωτό συρμάτινο βούρδουλα, για το Χαϊδάρι ή για τις φυλακές Αβέρωφ, και συνιστούσε «ειλικρινή και ενεργητική συνεργασία» με τους γερμανούς κατακτητές.
Τον καιρό της ειρήνης έκανε ό,τι μπορούσε για να μην πάρει ο Καζαντζάκης –αυτός ο κομουνιστής– το βραβείο νόμπελ και προσπάθησε να μη γίνει ακαδημαϊκός ο Σεφέρης.

Αν πρόκειται να δείτε το θεατρικό «Ο μπαμπάς εκπαιδεύεται», με τον Αντρέα Φιλιππίδη καταπληκτικό στον ρόλο του Προκόπη, αγνοήστε όσα είπα παραπάνω και απολαύστε το.

Το κακό με τους σκατοχαρακτήρες που αφήνουν πνευματικό έργο είναι ότι μετά εμείς πρέπει να διαχωρίζουμε τη ζωή τους από το έργο τους. Δεν είναι πάντα εύκολο.
Βάστα μπαλάτζα, Προκόπη!

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s