Ο Τζογές , το αθάνατο γελεκάκι και το καλλίγραμμο ναυτάκι

Το γελεκάκι
Η λαϊκή έμπνευση, η μούσα του λαουτζίκου, ρε Κατινάκι μου, εφέτος έβαλε τα γυαλιά στους μουσουργούς και ποιητάς που με ρούμπες, χαβάγιες και χίλια δυο άλλα νέα μουσικά είδη, μας σερβίρουν κάθε χρόνο ένα σωρό τραγούδια, που με δαύτα μας ξεκουφαίνουνε τα καβουρντιστήρια της μόδας που λέγονται γραμμόφωνα. Κάτω λοιπόν τα σαχλοτράγουδα κι οι ανοησίες και ζήτω το φετεινό μεγάλο μερακλοειδές «Ντούρου ντούρου», το νέο «Καλογεράκι», το «Γελεκάκι», ρε Κατινάκι μου, φρέσκο φρέσκο τραγούδι, μάγκικο τραγούδι που όλης της Αθήνας τα στόματα τραγουδάνε:

Το γελεκάκι που φορείς
εγώ το ’χω ραμμένο,
με πίκρες και με βάσανα
το ’χω φοδραρισμένο.

Όλοι σε λένε μέλισσα,
μα εγώ σε λέω σφήκα,
της σφήκας έχεις το κεντρί
της μέλισσας τη γλύκα.

Άντε ρε, το μαλώνω, το μαλώνω,
κι ύστερα το μετανιώνω.

Στίχοι, ρε Κατινάκι  μου, λαϊκοί που θα τους ζήλευε κι ο Αρθούρος ο ποιητής του ποδαριού, στίχοι με ιδέα και με βάθος, στίχοι που ραΐζουνε καρδιές και σαντούρια, κανονάκια και φυσαρμόνικες, στίχοι που κάνουνε τις λατέρνες ν’ αναστενάζουνε μετά συνεχείας, όπως λέει κι ο φίλτατος Λάθουρας.
Δεν υπάρχει άνθρωπος που να γλεντάει στην ταβέρνα και να μη ζητάει για μεράκλωμα ν’ ακούσει το γελεκάκι. Το γελεκάκι αν καταργήθηκε από ρούχο του αντρικού ντυσίματος, τώρα μπήκε στη μουσική κίνηση της Αθήνας και δεν είναι παράξενο να το δούμε μεθαύριο με κανένα επίσημο πρόγραμμα καμιανής συναυλίας, να το τραγουδάει ο ντόπιος Φλέτας, ο Επιτροπάκης.
Και γιατί όχι… Αφού μπήκε και στα σπίτια, ρε Κατινάκι μου. Να, η Τζούλια ρε, η Τζοκόντα της γειτονιάς μου, που τα μάτια της βαφτίζουνε βαπόρια, κατάργησε ούλα τα τραγούδια και για μουσική δωματίου της κρεβατοκάμαράς της έχει το γελεκάκι. Πώς;
Βάζω στοίχημα αν ρωτήσουμε τη Μις Ευρώπη τι τραγούδι άκουσε να τραγουδάνε οι καλόγεροι, όταν προ ημερών επήγε ντυμένη ναύτης στο μοναστήρι, θα μας απαντήσει ότι άκουσε να λένε όλοι εις ήχον πλάγιον τρίτον το γελεκάκι. Πώς;

Ο Τζογές
Δημοσιεύτηκε στη Στήλη του Τζογέ το Σάββατο 25 Ιουνίου 1932.


Σημειώσεις
• Ο Φλέτα ήταν Ισπανός τενόρος που είχε έρθει στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο του 1931 και έδωσε ρεσιτάλ.
• Ο Πέτρος Επιτροπάκης ήταν τενόρος, γέννημα θρέμμα του Ψυρή.
• Η μις Ευρώπη που παραβίασε το άβατο του Αγίου Όρους ήταν η Αλίκη Διπλαράκου. Παραπλέοντας τον Άθω με τη θαλαμηγό του Εμπειρίκου, αποβιβάστηκαν στον ταρσανά της μονής Βατοπεδίου τρία ναυτόπουλα. Τα δύο ήταν γυναίκες, η Αλίκη Διπλαράκου και η σύζυγος του συγγραφέα Μοράν. Με τη βοήθεια ενός δόκιμου μοναχού αποπειράθηκαν να επισκεφθούν το μοναστήρι, αλλά το πράγμα μαθεύτηκε και αναγκάστηκαν να φύγουν άρον άρον παίρνοντας μαζί τους και τον δόκιμο μοναχό. Αμέσως μετά η Διπλαράκου έφυγε για το Παρίσι, ενώ η οικογένεια της συνέχισε να διαψεύδει το γεγονός και ο δόκιμος αφού είπε την ιστορία του στις εφημερίδες, αποφάσισε να επιστρέψει στο μοναστήρι και να ζητήσει συγγνώμη.
Πώς;

%ce%b1%ce%bb%ce%af%ce%ba%ce%b7-%ce%b4%ce%b9%cf%80%ce%bb%ce%b1%cf%81%ce%ac%ce%ba%ce%bf%cf%85-%ce%b5%ce%bb%ce%bb%ce%b7%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%ae-15-6-1932
Το καλλίγραμμο ναυτόπουλο

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s