Ο Ορφέας στο ΕΙΡ

Διαμαντίδου, Παπαμιχαήλ, Μελίνα.jpg

Η Δέσπω Διαμαντίδου, ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ και η Μελίνα Μερκούρη ηχογραφούν το έργο «Ο Ορφέας στον Άδη» του Τένεσι Ουίλιαμς, που θα μεταδοθεί για πρώτη φορά από το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας στην εκπομπή Το θέατρο της Τετάρτης το 1960. Η μετάφραση είναι του Νίκου Γκάτσου και η σκηνοθεσία του Μήτσου Λυγίζου.

Το έργο
Ένας όμορφος και ατίθασος νέος εμφανίζεται με τη σύντροφο της ζωής του, την κιθάρα του, σε μια κλειστή, ανδροκρατούμενη, ξενοφοβική και ρατσιστική κοινωνία και δημιουργεί «μια αναστάτωση σαν την αλεπού στο κοτέτσι», όπως λέει χαρακτηριστικά ο συγγραφέας. «Το έργο ασχολείται με τα ερωτήματα που βασανίζουν την ψυχή του ανθρώπου και μένουν αναπάντητα, και με τη διαφορά αυτών που επιμένουν να ρωτούν και αυτών που ικανοποιούνται με τις καθιερωμένες απαντήσεις, που στην πραγματικότητα δεν είναι απαντήσεις, αλλά εύκολα βλέμματα ή μοιρολατρική παράδοση σε μια κατάσταση μόνιμης αμφιβολίας. Αυτή η διαφορά αντιπροσωπεύεται από τα τέσσερα κύρια πρόσωπα του έργου».

Οι ρόλοι
Τα τρία από τα τέσσερα κύρια πρόσωπα του έργου εικονίζονται στη φωτογραφία. Τον ρόλο του όμορφου νέου παίζει ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ, που και όμορφος ήταν και μεγάλο ταλέντο είχε, και δίπλα στη Δέσπω Διαμαντίδου έκανε πολύ καλές επιλογές έργων και ρόλων με απαιτήσεις. Το τέταρτο πρόσωπο που σαν τον Πλούτωνα τραβάει τη Λέιντι στο σκοτεινό του βασίλειο είναι ο Κώστας Μπάκας, εξαιρετικός ηθοποιός και σκηνοθέτης.

Η κριτική
Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος σε κάποιο κριτικό του σημείωμα για μεταγενέστερη παράσταση του έργου έγραψε: «Ο Ορφέας στον Άδη πρωτοπαίχτηκε στα 1940 με τον τίτλο «Η μάχη των αγγέλων» και ήταν η πρώτη ουσιαστικά δοκιμή του Ουίλιαμς στο πολύπρακτο δράμα. Ήταν πρωτόλειο, ενδιαφέρον αλλά αδιέξοδο. Ξαναγραμμένο στο 1957 δεν μπόρεσε να βρει τον άξονά του, τον στόχο του και κάποια σκηνική αποτελεσματικότητα. Παρέμεινε όπως ήταν στην αρχή: κοίτασμα πλούσιο σε μετάλλευμα, αλλά με επιπόλαιες και τυχαίες δειγματοληπτικές γεωτρήσεις».


Προσωπικά δεν συμμερίζομαι την άποψη. Το έργο μου αρέσει πολύ. Το ίδιο και η ραδιοφωνική παράσταση, που την έχω ακούσει αμέτρητες φορές. ΕΔΩ μπορείτε να την ακούσετε κι εσείς.

Έχω όμως μια απορία. Οι ηθοποιοί που ερμήνευαν τους ραδιοφωνικούς ρόλους στέκονταν όρθιοι και μοιράζονταν το ίδιο μικρόφωνο στη διάρκεια της ηχογράφησης ή η φωτογραφία τραβήχτηκε για τις εφημερίδες και τα περιοδικά και φαίνεται έτσι ωραία κεντραρισμένο το σήμα του ΕΙΡ;

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s